
ÖSYM tarafından 2017-2018 eğitim-öğretim yılı için 16 üniversitede 878 kontenjan ilan edilmiştir. Birinci yerleştirmeye göre 2017 Yılı ÖSYM sonuçlarına göre Otomotiv Programlarına yerleşen öğrenci sayısı 772’dir. Boş kalan kontenjan 106 olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre birinci yerleştirmede doluluk oran %88’dir. Üniversitelere göre yerleşme sayıları yukarıdaki tabloda verilmiştir. Bir önceki 2016-2017 Eğitim-Öğretim döneminde ÖSYM tarafından Otomotiv Mühendisliği Programları için ilan edilen kontenjan 1061, bu kontenjana birinci ve ek yerleştirme sonucunda yerleşenlerin toplam öğrenci sayısı 715, toplam boş kalan kontenjan 346 ve doluluk oranı %67,4’tür. Bir önceki yılda öğrenci yerleşmeyen Batman Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programı için bu dönemde kontenjan verilmemiştir. Bir önceki yıl Fırat Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programı için bu dönem sadece 20 kontenjan ilan edilmiş ve sadece 2 öğrenci yerleşmiştir. Benzer bir durum Cumhuriyet Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programı için de geçerlidir. Geçen yıl ilan edilen kontenjanlar bu üniversitede de dolmamış, bu yıl ise sadece 7 öğrenci yerleşmiştir. Yakın Doğu Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programına tam burslu da dahil olmak üzere yerleşen olmamıştır. Okan Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programına 20 kontenjan verilmiş 5 öğrenci yerleşmiştir. Bütün bunlara rağmen Otomotiv Mühendisliği programlarına yerleşen öğrenci sayısında 2016 yılına göre 2017 yılında %8’lik bir artış meydana gelmiş, otomotiv mühendisliğinin geçen yıla göre daha fazla tercih edildiği görülmüştür.
2017 Yılı LYS 1. Yerleştirme Sonuçlarına Göre Otomotiv Mühendisliği Programları Öğrenci Kayıtları ve Ortaya Çıkan Sonuçlar
Üniversiteler | Kontenjan | Yerleşen | En küçük puan | En büyük puan |
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ (Teknoloji Fakültesi /Otomotiv Mühendisliği) | 60 | 62 | 247,70822 | 280,97069 |
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ (Teknoloji Fakültesi /Otomotiv Mühendisliği (İÖ) | 30 | 7 | 245,19763 | 252,50605 |
ATILIM ÜNİVERSİTESİ Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) | 16 | 16 | 254,49891 | 295,81774 |
ATILIM ÜNİVERSİTESİ Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%75 Burslu) | 11 | 11 | 316,85231 | 351,49015 |
ATILIM ÜNİVERSİTESİ /Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) | 3 | 3 | 374,27776 | 379,26303 |
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ (SİVAS)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 20 | 7 | 245,21327 | 256,14298 |
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ (ADANA)/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 60 | 62 | 282,91110 | 394,11524 |
FIRAT ÜNİVERSİTESİ (ELAZIĞ)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 20 | 2 | 245,67287 | 254,25542 |
GAZİ ÜNİVERSİTESİ (ANKARA)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 64 | 64 | 339,05755 | 371,32166 |
GAZİ ÜNİVERSİTESİ (ANKARA)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (M.T.O.K.) | 16 | 17 | 254,12649 | 292,29749 |
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ (ANKARA /Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) | 60 | 60 | 421,65771 | 468,06989 |
IŞIK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) | 4 | 1 | 250,94304 | 250,94304 |
IŞIK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%75 Burslu) | 12 | 12 | 256,46105 | 304,87210 |
IŞIK ÜNİVERSİTESİ /Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) | 2 | 2 | 353,64922 | 357,43223 |
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 60 | 62 | 253,19729 | 275,57312 |
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İÖ) | 45 | 26 | 245,20548 | 265,48727 |
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 56 | 57 | 318,27900 | 353,16360 |
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (M.T.O.K.) | 14 | 15 | 246,00196 | 276,63336 |
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Tarsus Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 55 | 57 | 247,58513 | 291,59116 |
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Tarsus Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İÖ) | 20 | 9 | 244,96702 | 256,42932 |
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) | 5 | 2 | 247,00023 | 258,02372 |
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) | 2 | 2 | 362,46292 | 380,51782 |
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Ücretli) | 13 | 0 | — | — |
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ (DENİZLİ)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 45 | 47 | 281,84994 | 312,31599 |
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ (DENİZLİ)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İÖ) | 45 | 47 | 258,30738 | 280,84209 |
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ (ISPARTA)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 60 | 62 | 258,90950 | 290,21079 |
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ (BURSA)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği | 60 | 60 | 352,78579 | 406,52284 |
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ (KKTC)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%25 Burslu) | 5 | 0 | — | — |
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ (KKTC)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) | 5 | 0 | — | — |
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ (KKTC)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) | 10 | 0 | — | — |
Toplam kontenjan: 878 Yerleşen:772 Boş Kontenjan: 106 Doluluk Oranı:% 88 |
ÖSYM yerleştirme sonuçlarından da anlaşılacağı üzere önümüzdeki yıl Ankara’nın doğusunda kalan hiçbir Otomotiv Mühendisliği programına öğrenci yerleşmeyecek gibi gözükmektedir. Diğer yandan bazı üniversitelerde yeterli sayıda öğretim elemanı olmamasına rağmen hem birinci hem de ikinci öğretime çok fazla öğrenci yerleşmektedir. Mezunların Otomotiv Mühendisliği yeterliliklerini kazanabilmeleri için Yüksek Öğretim Kurulu hem öğrenci sayılarını sınırlandırmalı, hem de ikinci öğretim programlarını kapatmalıdır. Ayrıca üniversitelerin talebi olmadan öğrenci kontenjanlarının artırılması eğitim kalitesini olumsuz etkilemekte, kurumların yetersiz altyapı ve öğretim elemanı sayısından dolayı birçok problemle uğraşmalarına sebep olmaktadır. Uygun bir planlama ile ülkemizin doğusunda kurulu kapasiteler kullanılabilecek, akademisyen ve öğrenci sayıları uyumlu hale gelecek ve öğrencilerin daha kaliteli eğitim almalarına imkan sağlanacaktır. YÖK tarafından kontenjanlar verilirken planlamanın iyi yapılması gerekmektedir.
Sonuç olarak Otomotiv Mühendisliği programlarında ikinci öğretimler kaldırılmalıdır. Daha kaliteli bir eğitim için akademisyenlerin sayısı ve niteliği de dikkate alınarak bölümlere kontenjanlar tahsis edilmelidir. Bölümlerin talebi olmadan YÖK tarafından kontenjanlar artırılmamalıdır. Yukarıdaki tabloya bakıldığında her yıl Türkiye’de 600-800 aralığında bir kontenjan ilan edilmesi talebi karşılayacak gibi gözükmektedir. Kontenjanlar belirlenirken bu hususun da dikkate alınması gerekir.
2017-2018 eğitim-öğretime yılında Otomotiv Mühendisliği programlarına girmeyi hak kazanan tüm öğrencilerimizi tebrik ediyor, başarılar diliyoruz. Yeni eğitim-öğretim yılının öğrencilerimize, akademik camiaya ve ülkemize hayırlı olmasını dileklerimizle…
Otomotiv Mühendisleri Derneği