Otomotiv Mühendisliği Bölümleri 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı ÖSYM Yerleştirme Sonuçlarına Dair Değerlendirme

ÖSYM tarafından 2017-2018 eğitim-öğretim yılı için 16 üniversitede 878 kontenjan ilan edilmiştir. Birinci yerleştirmeye göre 2017 Yılı ÖSYM sonuçlarına göre Otomotiv Programlarına yerleşen öğrenci sayısı 772’dir. Boş kalan kontenjan 106 olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre birinci yerleştirmede doluluk oran %88’dir. Üniversitelere göre yerleşme sayıları yukarıdaki tabloda verilmiştir. Bir önceki 2016-2017 Eğitim-Öğretim döneminde ÖSYM tarafından Otomotiv Mühendisliği Programları için ilan edilen kontenjan 1061, bu kontenjana birinci ve ek yerleştirme sonucunda yerleşenlerin toplam öğrenci sayısı 715, toplam boş kalan kontenjan 346 ve doluluk oranı %67,4’tür.  Bir önceki yılda öğrenci yerleşmeyen Batman Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programı için bu dönemde kontenjan verilmemiştir. Bir önceki yıl Fırat Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programı için bu dönem sadece 20 kontenjan ilan edilmiş ve sadece 2 öğrenci yerleşmiştir. Benzer bir durum Cumhuriyet Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programı için de geçerlidir. Geçen yıl ilan edilen kontenjanlar bu üniversitede de dolmamış, bu yıl ise sadece 7 öğrenci yerleşmiştir. Yakın Doğu Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programına tam burslu da dahil olmak üzere yerleşen olmamıştır. Okan Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği programına 20 kontenjan verilmiş 5 öğrenci yerleşmiştir. Bütün bunlara rağmen Otomotiv Mühendisliği programlarına yerleşen öğrenci sayısında 2016 yılına göre 2017 yılında %8’lik bir artış meydana gelmiş, otomotiv mühendisliğinin geçen yıla göre daha fazla tercih edildiği görülmüştür.

 

2017 Yılı LYS 1. Yerleştirme Sonuçlarına Göre Otomotiv Mühendisliği Programları Öğrenci Kayıtları ve Ortaya Çıkan Sonuçlar

Üniversiteler Kontenjan Yerleşen En küçük puan En büyük puan
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ (Teknoloji Fakültesi /Otomotiv Mühendisliği) 60 62 247,70822 280,97069
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ (Teknoloji Fakültesi /Otomotiv Mühendisliği (İÖ) 30 7 245,19763 252,50605
ATILIM ÜNİVERSİTESİ Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) 16 16 254,49891 295,81774
ATILIM ÜNİVERSİTESİ Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%75 Burslu) 11 11 316,85231 351,49015
ATILIM ÜNİVERSİTESİ /Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) 3 3 374,27776 379,26303
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ (SİVAS)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 20 7 245,21327 256,14298
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ (ADANA)/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 60 62 282,91110 394,11524
FIRAT ÜNİVERSİTESİ (ELAZIĞ)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 20 2 245,67287 254,25542
GAZİ ÜNİVERSİTESİ (ANKARA)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 64 64 339,05755 371,32166
GAZİ ÜNİVERSİTESİ (ANKARA)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (M.T.O.K.) 16 17 254,12649 292,29749
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ (ANKARA /Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) 60 60 421,65771 468,06989
IŞIK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) 4 1 250,94304 250,94304
IŞIK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%75 Burslu) 12 12 256,46105 304,87210
IŞIK ÜNİVERSİTESİ /Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) 2 2 353,64922 357,43223
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 60 62 253,19729 275,57312
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İÖ) 45 26 245,20548 265,48727
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 56 57 318,27900 353,16360
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (M.T.O.K.) 14 15 246,00196 276,63336
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Tarsus Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 55 57 247,58513 291,59116
MERSİN ÜNİVERSİTESİ Tarsus Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İÖ) 20 9 244,96702 256,42932
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) 5 2 247,00023 258,02372
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) 2 2 362,46292 380,51782
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Ücretli) 13 0
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ (DENİZLİ)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 45 47 281,84994 312,31599
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ (DENİZLİ)/Teknoloji Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İÖ) 45 47 258,30738 280,84209
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ (ISPARTA)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 60 62 258,90950 290,21079
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ (BURSA)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği 60 60 352,78579 406,52284
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ (KKTC)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%25 Burslu) 5 0
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ (KKTC)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (%50 Burslu) 5 0
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ (KKTC)/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) (Tam Burslu) 10 0
Toplam kontenjan: 878                                Yerleşen:772                                     Boş Kontenjan: 106                                       Doluluk Oranı:% 88

ÖSYM yerleştirme sonuçlarından da anlaşılacağı üzere önümüzdeki yıl Ankara’nın doğusunda kalan hiçbir Otomotiv Mühendisliği programına öğrenci yerleşmeyecek gibi gözükmektedir. Diğer yandan bazı üniversitelerde yeterli sayıda öğretim elemanı olmamasına rağmen hem birinci hem de ikinci öğretime çok fazla öğrenci yerleşmektedir. Mezunların Otomotiv Mühendisliği yeterliliklerini kazanabilmeleri için Yüksek Öğretim Kurulu hem öğrenci sayılarını sınırlandırmalı, hem de ikinci öğretim programlarını kapatmalıdır. Ayrıca üniversitelerin talebi olmadan öğrenci kontenjanlarının artırılması eğitim kalitesini olumsuz etkilemekte, kurumların yetersiz altyapı ve öğretim elemanı sayısından dolayı birçok problemle uğraşmalarına sebep olmaktadır. Uygun bir planlama ile ülkemizin doğusunda kurulu kapasiteler kullanılabilecek, akademisyen ve öğrenci sayıları uyumlu hale gelecek ve öğrencilerin daha kaliteli eğitim almalarına imkan sağlanacaktır. YÖK tarafından kontenjanlar verilirken planlamanın iyi yapılması gerekmektedir.

Sonuç olarak Otomotiv Mühendisliği programlarında ikinci öğretimler kaldırılmalıdır. Daha kaliteli bir eğitim için akademisyenlerin sayısı ve niteliği de dikkate alınarak bölümlere kontenjanlar tahsis edilmelidir. Bölümlerin talebi olmadan YÖK tarafından kontenjanlar artırılmamalıdır. Yukarıdaki tabloya bakıldığında her yıl Türkiye’de 600-800 aralığında bir kontenjan ilan edilmesi talebi karşılayacak gibi gözükmektedir. Kontenjanlar belirlenirken bu hususun da dikkate alınması gerekir.

2017-2018 eğitim-öğretime yılında Otomotiv Mühendisliği programlarına girmeyi hak kazanan tüm öğrencilerimizi tebrik ediyor, başarılar diliyoruz. Yeni eğitim-öğretim yılının öğrencilerimize, akademik camiaya ve ülkemize hayırlı olmasını dileklerimizle…

 

Otomotiv Mühendisleri Derneği